woensdag 16 februari 2011

Insalata bianco: cicoria & pera


Vermits we zo goed als zeker zijn dat we deze zomer naar Italië gaan, kan ik maar beter beginnen oefenen op mijn Italiaans. Of toch genoeg Italiaans om eten te kunnen bestellen en menukaarten te kunnen ontcijferen.
Jarenlang at ik liever gestoofd witlof dan rauw. Ik was de combinatie met veldsla beu en de combinatie van de Schrijver (met mayonaise en een gekookt eitje) daar was ik ook niet echt voor gewonnen. Tot ik in een radeloze bui (er is echt niets te eten in huis) een stronkje witlof fijnsneed en het afwerkte met veeeel citroensap en een beetje olie. Hemels lekker. En op die ervaring  borduurde ik verder (met dank aan de extra tijd in het weekend om veel daglichtfoto’s te maken).

Insalata cicoria & pera

Wat?
  • 2 stronkjes witlof
  • een vaste peer
  • een sjalotje
  • een citroen
  • olijfolie
  • peper
  • zeezout
Hoe?

Snij de stronkjes in fijne sliertjes en de peer in flinterdunne plakjes. Meng met de fijngesneden sjalot. Overgiet met het sap van de citroen en een scheut olijfolie. Kruid met peper en zout.

Een recept van Op den buiten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten