dinsdag 28 september 2010

Tortelloni

Vanmiddag maakte ik verse tortelloni en plots bedacht ik dat dit wel wat is voor Bio de Janeiro, maar dan niet in de rubriek 'snelle hap'... Heel leuk om met kinderen te doen, je bent er wel even mee bezig.
Ik leerde dit jaren geleden bij een familie uit Modena, tijdens mijn jaar in Bologna. Héérlijke stad, als je in de buurt op vakantie gaat moet je er zeker eens een dagje of meer besteden. Die familie in Modena deed een goede daad door een arm studentje op te vangen tijdens haar eerste week in een vreemd land, Italiaans heb ik dus echt in de keuken geleerd. Ik vond het indrukwekkend om zien hoe zo'n Mama met knoesten van handen in een mum van tijd een hele berg deeg kneedde. Een pastamachine kwam er niet aan te pas, ze rolde het deeg flinterdun uit met haar deegroller. Die tortelloni, dat was maar één gang van de zovele. Tijdens de feestmaaltijd verscheen er ook een làp vlees op tafel, een salade, sorbet tussendoor en een hoop, wat zeg ik, een berg ijs. Na gang nummer twee kon ik gewoon niet meer en ik weet nog dat me dat kwalijk genomen werd, maar hoe leg je uit dat je ontploft als je amper twee woorden Italiaans spreekt.
Maar die tortelloni, die waren dus heerlijk. Met een 'o' omdat er geen vlees inzit en groter zijn dan tortellini.

deeg

- 250 g bloem
- 1 ei (niet volgens het echte Italiaanse recept maar het bindt wel beter)
- twee lepels olijfolie (idem)
- water (niet te veel, indien nodig kan je er nog wat bijdoen)
snuifje zout (doe ik erbij)

Kneed goed door tot het elastisch is en rol uit. Mij lukt dit niet zonder pastamachine: het moet dun genoeg zijn zodat de tortelloni's niet te lang moeten koken, anders verliest de vulling zijn smaak.

vulling

- ricotta
- parmiggiano
- 1 ei
- peterselie
- peper en zout

Meng!
En leg kleine hoopjes op een vierkantje deeg. Vouw de hoeken samen, knijp ze bijeen en draai naar achteren (zoals een croissant)... enzovoort.

Als ik me het goed herinner dan zat er in de saus ook ricotta en parmezan, maar dat ga ik u niet aandoen, dit is al zwaar genoeg. Tomatensaus is ook goed, als er geen goeie, rijpe tomaten zijn dan gebruik ik altijd de biotomatenpuree uit de Delhaize, want die smaakt echt naar tomaat. Laat die lang doorkoken met bv. olijfolie, een sjalotje, look en op het einde wat basilicum erbij.

Variatie: er kunnen ook fijngehakte noten in, of rucola...

Geen eetfoto's van mijnentwege, want eerlijk gezegd, vaak is dat toch geen zicht he.

Een recept van de Oontand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten