dinsdag 28 september 2010

Bloemkoolgratin




voor 4 pers (maar wij -ik, man, dochtertje 15maand- aten de onze bijna in één keer op, en dit met 1kg patatten, maar wij zijn dan ook veelvraten ;)


Nodig:


500 gr bloemkool
600gr aardappelen
100gr kerstomaatjes
1 prei, in ringen
1 teen knoflook, geperst
2el boter
3 el bloem
300 ml melk
75gr geraspte kaas
handvol peterselie, fijngeknipt
paprikapoeder
peper en zout


Bereiding:


- kook aardappelen (in schijfjes/stukjes) en bloemkool (in roosjes) apart, minstens 10min (of zolang je nodig hebt om de saus te maken)
- verwarm je oven al voor op 180°


saus:
- boter in pannetje, prei erbij met look - even aanstoven
- bloem erbij (roux maken), even roeren en aanbakken
- geleidelijk melk erbij roeren
- 55gr kaas, paprikapoeder, peterselie erbij, roeren
- peper en zout toevoegen naar smaak
in ovenschotel (laag per laag):

- afgegoten bloemkoolroosjes
- kerstomaatjes
- afgegoten aardappelen
- preisaus erover gieten
- resterende kaas erover (eventueel nog peterselie)


In de oven voor 20min op 180°C (of tot de kaas goudbruin brubbelt :)


Smullen maar!


receptje uit: "Aardappelen, simpelweg lekker"
Persoonlijke nota:
- gewone tomaat in stukken gaat ook, maar voeg dan voldoende toe, anders proef je dit niet
- gesneden diepvriesprei uit de Colruyt is heel gemakkelijk en zeker even lekker!
- Maggi lookblokjes zijn heel gemakkelijk om mee te werken en om te portioneren (1 blokje = 1 teentje)
- ik heb meer melk toegevoegd, want ik vond de saus te dik
- oh, en ik heb er ook een steak bij gebakken, want mijn ventje zonder vlees, ai ai ai! ik denk dat spekblokjes ook lekker zouden zijn eronder, maar de vegetariërs onder u hoeven dit niet te lezen :)


Een recept van Camomille.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten