maandag 15 november 2010

Borsjtsj

Mijn bijdrage voor November Soepmaand van Bio de Janeiro is meteen een stevige: borsjtsj, een Russische maaltijdsoep met veel groenten en vlees. Ik vond het recept in het Groenten kookboek van Delphine de Montalier toen ik opzoek was naar een recept waar ik de resten uit mijn groentenpakket in kwijt kon. Ik maakte ongeveer een derde van de portie hieronder

Voor 8 personen:

1,5 kg mager rundsvlees, in stukken (ik gebruikte mager rundsstoofvlees)
500 g gerookt spek, in repen
4 wortelen
4 preien
1 groene kool (savooikool dus), alleen het hart
1 kg ongekookte rode bieten
1 grote ui
1 bouquet garni (tijm, laurier en peterselie), ik vind het lastig om dat samen te binden en doe ze dus gewoon in een thee-ei
2 eetlepels kristalsuiker (of Candarel uiteraard)
2 eetlepels wijnazijn (ik gebruikte rode wijnazijn)
125 ml crème fraîche (ik gebruikte zure room omdat ik dat er persoonlijk beter bij vond passen)
1/2 bosje dille, fijngehakt (liet ik eruit omdat ik het niet gevonden had)
zout en peper
Ik voegde zelf ook nog een vleesbouillonketeltje van Knorr toe voor extra smaak

Hoe?


Schil de wortels en de bieten en rasp ze grof.

Maak de prei schoon en snijd ze in stukjes.
Schil de ui en snijd hem in ringen.
Was het koolhart en snij het in vieren.
Schep het rundsvlees en het spek in een stoofpan.
Schenk er 3 liter water bij en breng het aan de kook.
Voeg de groenten, de ui en het bouquet garni toe en laat de soep 4 uur op heel laag vuur zachtjes koken.
Roer de suiker door de azijn en laat de stukjes biet hierin 1 uur marineren.
Voeg de stukjes gemarineerde biet toe en laat de soep nog even doorkoken.
Proef de soep en breng op smaak met bouillonketeltjes of -blokjes, peper en eventueel wat zout.
Serveer de soep heet met wat crème fraîche of zure room en wat verse dille

Een recept van Sas Kookt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten