dinsdag 12 oktober 2010

Wortel-, pastinaak- en pompoensoep.

Voor zij die niet vertrouwd zijn met pastinaak, kan ik enkel maar zeggen dat ze zo snel  mogelijk eens zo’n witte peen in huis moeten halen. Pastinaak smaakt een beetje zoals wortel, maar is ietsje zoeter en pittiger.
Je kan er chips van maken in de friteuze, of pastinaakblokjes (of schijfjes) stoven, koken, roerbakken, … Een heel multifunctionele groente, die jammer genoeg door veel mensen in de vergetelheid geraakt is.

Ingrediënten

Groentjes

Een kleine pompoen
Een pastinaak
Enkele wortels
Een ajuin
1 L groentenbouillon
Boter
Bloem
Room
Mango-curry
Peper
Zout

Hoe?
Snijd alle groenten in stukjes, hou ze echter apart aangezien niet alles tegelijkertijd in de soep mag.

Wortel en pastinaakPompoen

Fruit de ajuin in wat olijfolie, voeg een 2 eetlepels boter toe en 2 eetlepels bloem, even roerbakken en overgiet met een liter bouillon. Voeg de worteltjes en pastinaak toe en laat 10 minuutjes koken, gooi de pompoenstukjes er bij en laat nog 10 minuutjes op een zacht vuurtje staan (tijd is wat afhankelijk van de grootte van je pompoenstukjes, best eens doorprikken met een vork om te kijken of ze gaar zijn). Wanneer alle groentjes zachtgekookt zijn, giet alles in een blender en mix tot je een gladde soep krijgt. Voeg op het laatste de mango-curry, peper, zout en wat room  toe. Serveer met een beetje peterselie.

Pompoensoep

Een recept van aardbeiwormpje.

3 opmerkingen:

  1. Ik heb nog maar pas pastinaak ontdekt, maar ik ben er helemaal gek van (ook al heb ik het alleen nog maar in soep geproefd). De zalvige textuur die het geeft aan soep vind ik zalig! En het smaakt ook echt lekker. Mijn recept voor wortel-pastinaaksoep vind je hier: http://saskookt.blogspot.com/2010/09/wortel-pastinaaksoep-met-sinaasappel-en.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb deze middag mijn eerste pastinaak gekocht. Meteen heb ik deze soep gemaakt en ze is heerlijk. Mijn man is er al even gek op. Nu nog de kinderen. Bedankt aan allen voor al die lekkere recepten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het geluk in Engeland te wonen, waar pastinaak (parsnip) heel gewoon is. Vaak wordt hij geroosterd geserveerd, in puntjes, overgoten met honing of maple syrup. Schillen indien nodig (alleen de grote), snijden, wat olie en honing erover, half uurtje in de oven en voila, smullen
    Ik maak er soep van, met peer gecombineerd, extra zoet. Scheutje room en klaar.

    BeantwoordenVerwijderen